Persbericht Afscheid Marc Spaans als voorzitter

Vrijdag 13 april vond de zeventigste ledenvergadering van Show- en Drumfanfare Duindorp plaats. Dit aantal is al een feitje op zichzelf, maar deze avond draaide vooral om het afscheid van Marc Spaans als voorzitter. Na 21 jaar gaf hij de voorzittershamer over aan z’n opvolger, Francis Beijer-Spaans. Uiteraard liet het bestuur dit niet zomaar voorbij gaan. Een officieel afscheid volgt nog, maar een bloemetje en drankje kon uiteraard niet ontbreken.

Marc was acht jaar oud toen hij lid werd van Show- en Drumfanfare Duindorp, toen nog Marsband Duindorp. Als klein jongetje begon hij op een klein instrument, de piccolo. Sinds z’n tiende is de trompet z’n instrument van keuze. In oktober 1997 nam Marc de voorzittershamer over van Cor Taal. Zónder bestuurservaring en veel tijd voor inwerken was er niet, want er braken roerige tijden aan voor Duindorp. Tijden waarin een hoop veranderde. Marc leidde Duindorp door een turbulente periode waar veel leden afscheid namen, instructeurs het korps verlieten en een kleine crisis zich aandiende. Deze werd doorstaan, mede door de heldere manier van besturen van Marc en de andere leden van het bestuur. Nu de crisis was afgewend, werd het tijd voor vernieuwing. Onder leiding van Marc werd door het bestuur gekozen voor het aanstellen van professionele instructeurs en niet veel later werd de saxofoon toegevoegd aan het instrumentarium.

Mooie momenten volgden elkaar in hoog tempo op. Zo werd in Schiedam landelijk gezien de hoogste score gehaald tijdens de marsconcours en met twee wervelende taptoe-shows werd Duindorp een bekend en welkom gezicht op taptoes in binnen- en buitenland. Met de Bee Gees-show werd zelfs promotie bereikt vanuit de introductieklasse, direct naar de topklasse. Er zijn maar weinig showkorpsen die dat kunnen evenaren! In 2004 en 2006 werd Duindorp kampioen van Nederland in Barneveld, in 2005 was er het spetterende jubileumconcert op de Pier in Scheveningen en in 2009 werden de nieuwe uniformen aangeschaft. Al met al palmares waar mening voorzitter jaloers op zal zijn! Marc kan met opgeheven hoofd afscheid nemen als voorzitter, want inmiddels is Duindorp weer terug waar het ooit was. Op taptoes en street parades in binnen- en buitenland!

Gelukkig voor Duindorp heeft Marc enkel z’n voorzittershamer doorgegeven. Z’n trompet blijft in gebruik en Marc blijft als eerste trompettist lid van de vereniging. Voor nu willen bestuur en leden van Show- en Drumfanfare Duindorp Marc heel hartelijk danken voor alle tijd, energie en moeite die hij de afgelopen 21 jaar als voorzitter in de vereniging heeft gestoken! Aan Francis Beijer-Spaans de moeilijke en soms wat ondankbare taak om Duindorp te komende jaren te leiden.

Marc, bedankt! En Francis, heel veel succes!